Robert Gerard Pietrusko mit neuer Arbeit zum Thema Vergänglichkeit

Room40 bringen in Kürze das neue Tape “Elegyia” des Komponisten Robert Gerard Pietrusko heraus. Den neun Stücken des Tapes liegen stets neu variierte und klanglich kontextualisierte Pianoparts mit einer minimalen, repetitiven Tonfolge zugrunde. Inhaltlich wurden die Stücke stark von Pietruskos Erinnerung an den Fall der Sowjetunion inspiriert, die für ihn damals eine intensive Erfahrung über die Endlichkeit auch der als ewig gehandelten Dinge darstellte – dies klingt letztlich auch im Titel des finalen “Everything Was Forever Until It Was No More” an. “Elegyia” erscheint als limitierte MC und digital.

“While working on this album, I’ve often thought about the meaning of the word, elegy. As a poem or a piece of music, it is written for the passing of a person or a way of life. The creation and performance of an elegy, however, is not an experience of this original sorrow but is instead its repetition — following a similar pattern, though never the same. Similarly, Elegiya is based on five piano motifs that are repeated with constant variation and extrapolation across the album’s nine tracks. In structure, harmony, and timbre each piece attempts to capture the contradictory condition of a macro-level stasis versus a tumultuous interior, rigorous movement but no progression, and a threat of its own undoing.” (Robert Gerard Pietrusko)