Die Komponistin, Geigerin und Autorin Silvia Tarozzi zählt Alda Merinis Dichtung seit langem zu ihren wichtigsten Inspirationsquellen, viele ihrer eher ausladenden Kompositionen zwischen Free Jazz und Neuer Musik sind an Texte der Lyrikerin angelehnt, doch blieb der Bezug bislang eher abstrakt, da Tarozzi die sprachliche Seite ihres Werks überwiegend mit eigenem Material füllte. Auf ihrem neuen Longplayer “Mi specchio e rifletto” vertont sie erstmals Texte Marinis und wählt dafür ein klassisches Songformat als Rahmen. Das Ergebnis ist ein vielgestaltiges Stück Progressive Folk mit zahlreichen Brücken in jazzige Gefilde und wird vom Label mit Künstlern einer früheren Ära – Franco Battiato, Maria Monti, Penguin Cafe Orchestra, Juana Molina, Brigitte Fontaine – verglichen. Es erscheint in den nächsten Tagen bei Unseen Worlds.
“Inspired by the poetry of Alda Merini and her studies with composer Garret List, Italian violinist-composer Silvia Tarozzi turned to the song form after being involved for many years in contemporary music and free improvisation. Over the course of nearly a decade, Tarozzi practiced setting the poetry of Alda Merini to music and then replacing it with her own to reflect her own life experiences. As a result, Mi specchio e rifletto is a wondrous combination of baroque folk, avant-garde, and progressive music art-song that feels both poetic and earnestly autobiographical. [...] As a solo performer, Tarozzi is a long time collaborator with composers Eliane Radigue, Pascale Criton, Cassandra Miller and Martin Arnold. In duo with Deborah Walker, and as a member of Ensemble Dedalus, she has worked with Christian Wolff, Jürg Frey, Michael Pisaro, Catherine Lamb, Sébastien Roux, and many others. She previously released Philip Corner Extreemizms: early & late on Unseen Worlds in 2018.” (Unseen Worlds)