Daniele Mana, der vor drei Jahren auf Hyperdub debütierte, hat während des in Italien besonders strengen Lockdowns in der ersten Jahreshälfte seine zweite LP produziert. “Asa Nisi Masa”, dessen Titel auf einem Zitat aus Federico Fellinis surrealer Film-Autobiograpie 8 1/2 basiert, ist in Teilen inspiriert von italienischen Filmmusik-Kompositionen der 70er und 80er. Trotz allem hat das Album eine ganz eigene Klangsignatur, bei der archaisch und futuristisch anmutende Elemente, Akustisches und Digitales zu einem unentwirrbaren Muster verwebt scheinen.
“From the cascading opener ‘Spin and Loops’ onwards, Asa seems to glide along in its own lane, a free running dream sequence of disassembling compositions, unstable, yet flowing, managing to stay long enough in one zone to be rewarding and resonating with enough emotional bandwidth in its heart wrenching, romantic melodies to sidestep the po faced demeanour of much experimental composition drawing from modern classical. Warm, and rich with earthy detail, defined by complex use of space and contrast, there is a depth of focus and detail to these tracks that Mana leaves the imagination of the listener to indulge in most of the time. From the woody cello of ‘Berber Pendulum’, the dove coo and metallic percussion of ‘Mania’, and the spiralling cicada chorus of ‘Eternia Corrente’, the album is a loose balance of delicate chaos and grand gesture.” (Hyperdub)
Porträt © Andrea Cossu