Der in der kalifornischen Bay Area lebende Gitarrist Chuck Johnson machte spätestens durch sein vor knapp zwei Jahren erschienenes Album “Balsams” von sich reden und wurde mit seinen primär auf Pedal Steele-Guitar basierenden Kompositionen bereits als Pionier einer neuen musikalischen Machart an der Grenze zwischen meditativem Ambient und countyesker Americana gefeiert. Seine Arbeit als Solokünstler sowie in Kollaborationen und Bands wie Saariselka oder Idyll Swords reicht jedoch bis in die späten 90er zurück. Mit “The Cinder Grove” erscheint Mitte Februar sein zweites Album, dessen Songs als Elegien verschwundener oder im Verschwinden begriffener Orte konzipiert sind. Neben der Gitarre kommen Synthesizer, Orgel und verschiedene Effekte zum Einsatz, die Gastmusikerinnen Sarah Davachi, Hilary Lewis, Crystal Pascucci und Marielle V. Jakobsons steuern in einzelnen Tracks Piano und Streicher bei. Das Album erscheint als LP, CD und Download bei Glitterbeats tak:til-Imprint.
“The Cinder Grove is a suite of requiems for lost places. Many of the spaces that once fostered affordable living and creative work now only exist in sonic memory, like the echoes of ghosts. Like much of the California landscape in recent years, some of these spaces succumbed to fire. Others to the equally inexorable forces of gentrification. While his 2017 LP Balsams was intended to provide the listener with a space for respite and calm – even healing – The Cinder Grove seeks to remember what has been lost while celebrating the resilience of the human spirit and the natural world. Johnson dug through archival recordings from some Oakland (CA) DIY performance spaces to digitally extract their reverb and echo qualities. He then applied these effects – as well as the digitally modeled reverberation of a redwood forest – to the tracks on The Cinder Grove, allowing the pieces to bask in the lush virtual spaces, and in the process realized that these sonic re-constructions can only ever be approximations. We try to make spaces what we want them to be, whether in memory or in the material present.” (Glitterbeat)