Das für seinen hybriden, “imaginären” Folk bekannte slowenische Trio Širom veröffentlicht in den nächsten Tagen eine neue Doppel-LP unter dem poetischen Titel “The Liquified Throne of Simplicity” – ein vom Label als ihr “most epic and transportive album” bezeichnetes Werk, auf dem eine Fülle an traditionellen Instrumenten u.a. aus Osteuropa, dem Nahen und Mittleren Osten und Nordafrika zum Einsatz kommen, und dessen stimmungsvolle Musik dennoch weit mehr zu bieten hat als Cultural Jamming – schon weil all diese Einflüsse in den oft heiter-melancholischen Songs immer wieer auf unberechenbare Weise in einander übergehen oder miteinander verschwimmen wie die Fische und der Mund auf dem Cover. “The Liquified Throne of Simplicity” ist das erste langformatige Lebenszeichen des Trios seit dem 2019 erschienenen Album “A Universe That Roasts Blossoms For A Horse“. Das Album erscheint erneut bei Glitterbeat und ist auch als CD und im Download erhältlich.
“A well-placed crossroads to central Europe, the Balkans and the Adriatic, Slovenia has a rich atavistic topography of mountains, deep forests and karst landscapes to arouse both escapism and inspiration. Drawing on this geography of contemplation and psychic energy, from a country previously swallowed up by Yugoslavia and before that, reaching back centuries, the Roman, Byzantine and Austro-Hungarian Empires, the Slovenian trio of Iztok Koren, Ana Kravanja and Samo Kutin conjure up an extended album of intuitive transcendence and reflection on the unique sounding The Liquified Throne of Simplicity. Finding a home once more with Glitterbeat Records’ adventurous, experimental, mostly instrumental, platform tak:til, and following on from the debut I (released in 2016 on the Radio Študent label), the much lauded I Can Be A Clay Snapper (2017), and the equally acclaimed A Universe That Roasts Blossoms For A Horse (2019), Širom’s fourth such inventive and illusionary album incorporates some aspects of the former whilst expanding the inventory of eclectic instruments and obscured sounds.
For the first time the trio also ignore the time constraints of a standard vinyl record to fashion longer, more fully developed entrancing and hypnotizing peregrinations. This new, amended, approach results in 80 minutes of abstract and rustic folklore, dream-realism, explorative intensity and cathartic ritual. And within that array of realms there’s evocations of Jon Hassell’s Fourth World experiments, visions of Samarkand, the esoteric mysteries of Tibet, an unplugged faUSt and pastoral hurdy-gurdy churned Medieval Europe.” (Glitterbeat)