Auf seinem Trace Label bringt der französische Experimentalmusiker, Wissenschaftler und Hochschullehrer Guillaume Loizillon dieser Tage sein neues Album “Collapsus” heraus, das über einen Zeitraum von rund drei Jahren mit zahlreichen Gästen im Mailart-Verfahren realisiert wurde. Zu hören sind Michel Bertier, Bony Bikaye, Andrew Crocker, David Fenech, Blaise Merlin, Emiko Ota, Ben Ritter, Federico Rodriguez, Quentin Rollet, Laurent Saiet und Hervé Zénouda. Anfangs als etwas entworfen, das vom Label als Ambient Carbonic Techno bezeichnet wird, entwickelten die Aufnahmen in den Händen der verschiedenen Teilnehmer schnell ein Eigenleben. Dazu heißt es: “About twenty electronic sequences were created using modular synthesizers or audio software (Max msp, Voltage modular, VCV rack, etc.). These were sent to a dozen of artists: musicians or/and authors, who volunteered to participate in the project. They responded by sending in contributions made in their own workspace. Others came along for the recordings”. Die zwischenzeitlich eingetretene Pandemie hat auch im Arbeitsprozess von “Collapsus” seine Spuren hinterlassen: “Started just a few weeks before the explosion of the pandemic, during these two years of gestation, the project was of course affected and questioned by these events. During this complex and depressing period, the initial conceptual framework, centered on collapse and an ironic-derisory imagination, evolved without disappearing. A refocusing and a certain rede nition have taken place.”