Anfang Mai bringt der in Kairo lebende (und unseren Lesern vielleicht durch seine Mitwirkung bei The Invisible Hands und seine Kollaboration mit Maurice Louca her bekannte) Producer und Sänger Adham Zidan die erste LP seines zusammen mit dem Lyriker Anwar Dabbour betriebenen Baskot-Projektes heraus. Das Label Akuphone schreibt über die gemeinsame Arbeit: “On the Egyptian band’s debut album, Dabbour’s colloquial Arabic lyrics paint visions of a world spinning into chaos, where reality often veers into absurdity. Zidan, who produced the album in addition to writing the music, harnesses the madness with serpentine melodies that mingle and dance over hypnotic grooves like a psychedelic version of ring-around-the-rosie”. Insgesamt ist auf dem Album Vielseitigkeit Programm und neben einer ganzen Reihe an akustischen und (meist analog) elektronischen
Klangquellen baut “Baskot Lel Baltageyya” auch auf einer Vielzahl von Referenzen: “Astute listeners can find links between the album and the dark absurdist humor that prominently featured in Egyptian popular culture before life became more absurd than the culture. You may perceive similarities to monologuist performances, or to the different shaabi musics of the region, or to old Egyptian TV scores, or to early electronic music, or to western psychedelia. Alternatively, however, you can choose not to want to view everything in relation to things you already know. Bridging the gap between experimentation and pop, Baskot Lel Baltageyya stands as a style, a sound, and an edible entity all its own”. Das Album erscheint mit Artwork von Tarek Abdelkawi und Mostafa Elbaroody und ist auch digital erhältlich.