Sacred Bones bringen gerade eine Sammlung mit ausgewählten Synthesizer-Kompositionen von Mort Garsen unter dem Titel “Journey to the Moon and Beyond” heraus. Morton S. Garson war ein kanadischer Musiker und Komponist, der seine Karriere zunächst als Songwriter und Sessionmusiker begann und früh mit bekannten Stars wie Little Richard oder Doris Day arbeitete. In den späten 60ern entdeckte er sein Interesse an damals innovativer elektronischer Musik und an weniger songorientierten Strukturen. Ein Wendepunkt war seine Begegnung mit Robert Moog, der ihm persönlich einen Synthesizer vermachte. Schnell avancierte er zu einem der großen Innovatoren auf diesem Gebiet und seine Musik erschien auf Alben (sein erfolgreichstes und bekanntestes war “Mother Earth’s Plantasia” von 1976), als Soundtracks für Spielfilme (beispielsweise der Blaxploitationfilm Black Eye von 1974), Nachrichten (die Mondlandung der Apollo 11 1969) oder Dokumentationen (z.B. Zoos of the World von 1970), und auch für Werbespots war sich der Künstler nicht zu fein. “Journey to the Moon and Beyond” versammelt eine ganze Reihe an Tracks aus dieser Ära und ist in den gängigen Formaten erhältlich.
“Like a perennial that returns with each new spring, the Mort Garson archives (Plantasia, Ataraxia, Lucifer) have brought to bear yet another awe-inspiring bloom. Journey to the Moon and Beyond finds even more new facets to the man’s sound. There’s the soundtrack to the 1974 blaxploitation film Black Eye (starring Fred Williamson), some previously unreleased and newly unearthed music for advertising. Just as regal is “Zoos of the World,” where Garson soundtracks the wild, preening, slumbering animals from a 1970 National Geographic special of the same name. The mind reels at just what project would have yielded a scintillating title like “Western Dragon,” but these three selections were found on tapes in the archive with no further information. The crown jewel of the set is no doubt Garson’s soundtrack to the live broadcast of the 1969 Apollo 11 moon landing, as first heard on CBS News. That’s one small step for man, one giant leap for Moogkind. For decades, this audio was presumed lost, the only trace of it appearing to be from an old YouTube clip. Thankfully, diligent audio archivist Andy Zax came across a copy of the master tape while going through the massive Rod McKuen archive. So now we get to hear it in all its glory. Across six minutes, Garson conjures broad fantasias, whirring mooncraft sounds, zero-gravity squelches, and twinkling études. It showcases Mort’s many moods: sweet, exploratory, whimsical, a little bit corny, weaving it all together in a glorious whole.” (Sacred Bones)