Am 8. Dezember erschien auf The Helen Scarsdale Agency eine neue LP des kalifornischen Geräuschmusikers Jim Haynes unter dem Titel “Inauspicious” – enthalten sind zwei seitenfüllende Kollagen, in denen motorisches Brummen, Dröhnen und Rattern, dunkle Elektronik, Kurzwellenradiozitate und die gewaltsame Traktierung unterschiedlicher Objekte aus Glas, Metall und Holz das Klangbild prägen. In dem eher grobmaschigen Gewebe fechten die einzelnen Komponenten mal deutliche Kontraste aus, an anderen Stellen wiederum kommt es zu beinahe harmonisch wirkenden Synthesen, bei denen das Ausgangsmaterial alle erkennbaren Spuren hinter sich lässt. Und bei all dem meint man immer wieder die kontrollierende Hand des (De)komponisten zu spüren. Das von James Plotkin gemasterte Album erscheint auf 200 schwarzen Scheiben mit umfangreichem Booklet und ist auch digital erhältlich.
“In a recent interview, the California artist Jim Haynes was asked to name his top five noise albums. In quick fashion, he listed off Kill The King, Send, Desnos, Persona, and Carcinosi. Since then, he’s equivocated on which albums to choose, but the artists behind such works remain as the adjacent signposts and landmarks to his own constructions of industrial noise. How those records connect to the output from Haynes is found in their unique combination of smoldering dynamism and psychological inquest. For over twenty five years, Haynes has been an autodidactic clinician into the processes of corrosion, decay, and rust, turning his attention away from visual practices and more to the metaphoric crucible of noise and sound. By now, it seems like a cliche that the pandemic changed everything; but since that viral encroachment, there is a noticeable shift in Haynes’ work post 2020. It’s more aggressive and yet more controlled: a rarification and telescoping of the research into decay for more potent noise and more potent metaphor.” (Helen Scarsdale)