In einigen Wochen erscheint – nach der Foucault-Adaptation “Le Corpse Utopique” zusammen mit Dominique Beven – ein neuer Theatersoundtrack des französischen Komponisten Laurent Pernice als Album, diesmal handelt es sich um die Musik zur Inszenierung von Sophokles’ Antigone in Marseille durch Emma Gustafsson und Laurent Hatat, die gemeinsam unter dem Namen Anima Mortix arbeiten. Im Unterschied zu vielen früheren Arbeiten des Komponisten, die stark elektronisch ausgerichtet sind und seine Wurzeln im Post Industrial durchscheinen lassen, ist die Musik zu Antigone eher klassisch bis z.T. weltmusikalisch ausgerichtet und dem entsprechend eher akustisch dominiert, so kommen neben diversen Streichinstrumenten (an den Aufnahmen ist u.a. die Bratschistin Violaine Sultan beteiligt) Zither und Harfe zum Einsatz. Ebenfalls sind die Darstellerinnen und Darsteller des Stücks auf dem Soundtrack zu hören. Das Album erscheint am 19. April als CD und zum Download bei ADN Records.
“After an extreme exploration of wind instruments from all over the world (hulusi, khen, rhadong, cromorne or moceño) for Le Corps Utopique, Laurent Pernice is now tackling strings. And especially the viola of Violaine Sutan, a teacher at the Marseille Conservatory of Music, who was willing to play along with the composer’s penchant for experimentation. The sound of her instrument, while sometimes very clear and simple, interpreting melodies of a elegant beauty akin to that of classical music, is often turned on its head, slowed down, overdriven, to create textures conducive to the atmosphere of this or that part of the play. It is in these experiments that the music of Antigone breaks away from purely illustrative music to become a personal album in its own right by Laurent Pernice. Intrumentally, he takes an active part in the performance, playing bass, double bass, zither and harp himself… At times reminiscent of the atmospheres created by John Lurie for Jim Jarmusch’s film Stranger Than Paradise, the tracks on the CD follow one another to build a kind of abstract narrative, as if to recreate the continuity of Sophocles’ play without the text. They take you on a journey of an absolute tragedy, while revealing the infinite complexity of the human being”. (ADN)