Der in Riga ansässige Komponist Domenique Dumont hat einen neuen Soundtrack zu dem semifiktionalen Dokumentarfilm Menschen am Sonntag (People on Sunday) komponiert. Der Stummfilm entstand 1930 als deutsche Produktion unter der Regie von Robert und Curt Siodmak sowie Edgar G. Ulmer und Billy Wilder und gilt als ein zentrales Filmwerk der Neuen Sachlichkeit. Der ursprüngliche, primär orchestrale Score stammt von Otto Stenzeel. Dupont Musik, die schwerpunktmäßig auf gewollt einfachen und partiell geradezu poppigen Piano- und Synthesizer-Arrangements basiert und in seiner teils verträumt-verschwommenen Klanggestalt einige Reminiszenzen an seine Arbeiten mit mediterranen Themen bereithält, entstand als Auftragsarbeit für eine Aufführung beim französischen Les Arcs Film Festival 2019 und wurde live eingespielt. Da die Musik schnell eine Form annahm, die auch als eigenständiges Werk ohne Filmkontext funktioniert, wurden die dreizehn Tracks für ein Album aufbereitet, das Mitte November in unterschiedlichen Vinyleditionen bei The Leaf Label erscheint.
“The main challenge for me when working with a movie this old was to find a sweet spot in the sound so it doesn’t become a pastiche of retro and at the same time is in harmony with the film. Sound-wise, it was more about removing than adding, constantly pushing back the sound to more simple forms, resulting in something that I’d call my ode to sine waves. Working with a moving picture is always great – it immediately shows you what sound works and what doesn’t. [...] The film shows people and their surroundings shortly before all of it was destroyed. [...]Ironically, watching this movie with the eyes of today, it looks more surreal than documentary. And I can’t help but think and reflect about the times we are living in now. We might have similar desires people had a hundred years ago, but we now have a completely different approach to life. [...] Working on this score strengthened my belief that the time we currently live in, although far from perfect, might be the best time to be alive. All the bells and whistles, all the advantages that we have the opportunity to enjoy in the 21st century, are things people couldn’t have dreamt of only a hundred years ago. At the same time, we haven’t yet transformed away from our sense of humanity. As absurd and optimistic as it may sound, we are living in a utopia compared it to what came before and, perhaps, what is to come. Somehow this movie made me think of the present more than the past.” (Dominique Dupont)