Die portugiesische Soundkünstlerin und Field Recording-Spezialistin Matilde Meireles bringt Ende des Monats ein Tape heraus, das ganz dem Lebenszyklus der Kartoffel gewidmet ist. Einige der verwendeten Sounds dokumentieren das Heranwachsen der Knollen im Boden eines englischen Gartens, präsentieren die Vibration des Bodens, den Klang der Pflanzen bei Berührung, zahlreiche Umgebungsgeräusche bei Tag und Nacht und die akustischen Spuren, die verschiedene Witterungsphänomene an dem Ort hinterlassen. Zahlreiche, meist deutlicher erkennbare Sounds wurden bei der Ernte und verschiedenen Stadien der Zubereitung der Kartoffeln aufgenommen. Das Resultat ist ein meist realistisches und in Passagen akstraktes, hörspielartiges Album mit viel Kolorit. Das Tape erscheint hundertmal bei Crónica, eine digitale Version ist ebenfalls erhältlich.
“The potato has travelled a long way from its native lands in South America. The starchy tuber, brought to Europe by the Spanish in the late 1600s, slowly settled to become a key ingredient in most European countries’ traditional diet. As with many other vegetables, plants, and spices from elsewhere, we forgot the origins of the potato. We made them our own because food is an inherent expression of social identity. It tells stories, and evokes nostalgia, belonging, and wellbeing. Yet, the food system of the current times is desperately unsustainable. Like the potato, many other fruits, vegetables, plants, and animals travel far and wide daily, blurring territories, and playing an accidental part in the immeasurable impact of the politics of food production. The potato is an incredibly resilient element whose history traverses time and location, and its historical traces have very different socio-political nuances in the places I call home: Portugal, Ireland, and now England. It also grows seasonally in our garden and is a tasty tuber part of a rich sonic ecosystem. This seemed like a good starting point for a new project.” (Crónica)