Ende des Monats erscheint das schlicht “Nova” betitelte neue Album des preisgekrönten norwegischen Violinisten Erlend Apneseth. Es handelt sich dabei um das erste Album seit neun Jahren, bei dem Apneseth als Solist an der Hardanger Fiddle ohne Begleitung arbeitet. Auf “Nova” lotet er die klanglichen Potenziale des Instruments in den Räumlichkeiten des in Oslo gelegenen Mausoleums des Künstlers Emanuel Vigeland aus und setzt dabei neben eigens komponierten Passagen auf Improvisation. Die Möglichkeit, mit einem einzigen Instrument eine beeindruckende Opulenz erzeugen zu können ist eine Besonderheit die der Musiker an der Hardangergeige schätzt: “The Hardanger fiddle is traditionally a soloistic instrument. For me, one of the most fascinating things about the instrument is its ability to fill a whole room with sound all by itself. Even though I’ve been working in an electro-acoustic universe the last years, I’ve never left the acoustic approach to the Hardanger fiddle, and I now felt the time had come to do something all alone again”. Apneseth betrachtet “Nova” als ein stark persönlich gefärbtes Album, dessen Titel zahlreiche Facetten bündelt: “It’s a title that covers the different aspects of the album. The sound of the room gives it all an almost cosmic character, a feeling of being levitated or in another sphere. To me it is first and foremost a symbol of the human being. In China they called them guest stars: small newly arisen lights on the night sky, visible for a short time, then receding into its original form. Also, where I come from “nova” is the term for a mountain peak, or the corners that bind together the wooden house I live in”. Das Album erscheint in den gängigen Formaten bei Hubro Music.