Am 20. Oktober erscheint auf Hayters Label Perpetual Flames Ministries das Album „Saved!“ unter dem Projektnamen Reverend Kristin Michael Hayter. Vor einigen Monaten hatte sie das Ende ihres Projekts Lingua Ignota angekündigt. Neben selbst geschriebenen Stücken enthält das Album u.a. Interpretationen von “Poor Wayfaring Stranger” und “Idumea”. Vorab wurde das Stück “All of My Friends Are Going To Hell” veröffentlicht.
Wurde auf den Lingua Ignota-Alben der Gott des Alten Testaments evoziert, um als Rächender die Gewalt ausübenden Männer zu bestrafen (“Frigid Father/I beg of you from a throat raw with curses/By your almighty grace intercede for me/Console me with blood”, konnte man auf “All Bitches Die” hören), untermalt von einer – zumindest auf den ersten Alben – wüsten Mischung aus Metal, Industrial und Klassik, so scheint das neue Projekt eine andere Ausrichtung zu haben. Hätte man bei den die letzte Europatour ankündigenden Plakaten noch denken können, hier werde durch (Über-)Affirmation Religion dekonstruiert, so hat man nun tatsächlich den Eindruck, dass sie inzwischen leidlich systematisiete Formen von Aberglauben als “heilend” ansieht:
“SAVED! is an apocalyptic revelation on the complex, sometimes ugly, always nonlinear process of healing. Herein, Reverend Kristin Michael Hayter documents an earnest attempt to achieve salvation through the tenets of charismatic Christianity, focusing on the Pentecostal-Holiness Movement, which dictate that one’s closeness to God is demonstrated through transcendental personal experience. Sonically and thematically, the record is both a logical conclusion to and a significant departure from Hayter’s previous work as Lingua Ignota. Mirroring her personal evolution away from pain, she sheds the moniker that made her successful for its unflinching expression of lived trauma and instead builds herself anew, claiming her full given name, determined to see value within. Musically, while she continues to use historical avant-garde technique and formal constraints superimposed over accessible frameworks, she also strips down her instrumentation and degrades audio to provide a sense of musicological antiquity. Similar to Lingua Ignota, the record is steeped in pathos, but now the wrath of God gives way to His deliverance: ‘His boundless love shall make you whole.’“