Shifting Ships In Foreign Ports: Neues Tape des Dröhners Öber Traptt

Auf Cruel Nature erscheint in den kommenden Tagen und somit ein knappes Jahr nach der bei Rat Run herausgekommenen EP “Office Life” ein neues Tape namens “Shifting Ships In Foreign Ports” des obskuren Londoner Drone-Musikers Öber Traptt. Das Album enthält zwei jeweils seitenfüllende, bassschwere Soundscapes, die Dröhnung mit Field Recordings und weiteren, bisweilen durchaus lärmenden Geräuschen zu einem dichten, dunklen Soundgewebe verknüpft. Der erste Track, das Titelstück, beginnt mit Vogelzwitschern, das an eine frühmorgendliche Aufbruchstimmung erinnert und vielleicht den einzigen heiteren Moment des Releases bietet. Schwerpunktmäßig dominieren angeraute Drones, die Raum für melodische Strukturen und bedrohlich knarrende Details lassen. Der zweite Track startet gröber, doch bald schiebt sich ein harmonisches Dröhnen darunter und bildet eine sanfte Grundlage für umherhantierende Geräusche und Sprachfetzen. Das Album vermittelt eine maritime Atmosphäre, in der das Dröhnen rostiger Schiffsrümpfe und das Rauschen der Ozeane die enorme Kraft des Meeres und die Winzigkeit menschlicher Existenz eindrucksvoll gegenüberstellen. “Shifting Ships In Foreign Ports” ist eine der gelungensten Umsetzung eines solchen Sujets seit den vielleicht besten Drone-Arbeiten von Nurse With Wound, “Salt” und “Salt Marie Celeste”. Es ist auch digital erhältlich.

“It begins in the mud. Suffocating silt sucking the air out of your head through your ears. Foliage quivers and the ships shift, grinding their hulls against the dock as they heave at their moorings. Giant rusted bellies moan and reverberate as if bowed by the great rubber buffers at their side. It’s only possible to get this close in foreign ports where the vessels are colossal and the rules relaxed. Between hull and dock is a death trap, you end up in there boy, you end up dead. Drawn down into the crude slicked blue where even the fish look lost, the mass of steel will crush you to pulp if you’re not drowned first. For these are some serious forces at play, the tide is time and the ship, no matter what the size, is folly. For the harbour is safety, is home and in that slither of pressurized poisoned brine you may see your destiny. [...] On the deck, running along the side of the vessel, far beyond the cheap seats cocooned in a sleeping bag, green painted floor. Smells intense, rust, fuel, salt whips over the handrail and through every gap. Tannoy runs all night and rasps through the cold Mediterranean air. Try and imagine how it’s possible for anything to call this home as the occasional sea bird darts past. Impossible to sleep. Think of the crabs and the shellfish, think of the squid, the shark and the whale. Wonder what it sounds like, how far below my body they are. How small the human body is, how small the ship’s body is, a steel carcass full of voids and openings. The immense echo of the night as everything reverberates on plate steel, the engine hums on, the ocean defies it, the engine hums on”. (Cruel Nature Records / Öber Traptt)