Sacrum Profanum: Neues vom norwegischen Quartett Akmee

Das aus Kjetil Jerve (Piano), Andreas Wildhagen (Drums), Erik Kimestad Pedersen (Trompete) und Erlend Olderskog Albertsen (Bass) bestehende Quartett Akmee, dessen musikalisches Motto “music inspired by the unknown things in the universe and the mind, from music history more specifically: free jazz, contemporary classical music and psalms from southern Norway” lautet, bringt gerade den Nachfolgelongplayer zum 2018 erschienenen Album “Neptun” heraus. “Sacrum Profanum”, an dessen Kompositionen alle vier Mitglieder aktiv beteiligt waren, wurde eingespielt und aufgenommen in der Osloer Tøyen Kirke, die neben ihrer Funktion als Gotteshaus noch als Asyl für Notleidende fungiert und im Ruf steht, einen exzellenten Flügel zu beherbergen, der in den aus Holz gezimmerten Räumlichkeiten einen interessanten Sound produziert. “Sacrum Profanum” ist ein Werk, das stark mit klanglichen und zeitlichen Kontrasten arbeitet und gut zwischen vielgestaltigen Ansätzen und einem kostant bleibenden roten Faden ausbalanciert ist. Es erscheint in den gängigen Formaten bei Nakama Records.

“Although Akmee’s sound world can appear floating and abstract, the music often involves melodic and rhythmic counterpoint as a starting point to be stretched out in improvisation. Other times it can be repetative and trance- like, these characteristics resulting in a sound that is at the same time technical, emotional and spiritual, depending on the listeners involvement and personality, and the performers’ individual and collective creativity in the given moment. The members have a strong connection between each other and are discovering a lot musically, but the band has no commercial potential or value. Freedom! You are welcome to listen, come to a concert or fuck off – as you please! The quartet wishes you the best anyways.” (Nakama)