Sawt, Bodies, Species: Gilles Aubry erforscht Klangpluralismus in Marokko

Von Musiker und Klangforscher Gilles Aubry, der neben vielfältigen künstlerischen Aktivitäten Klangstudien an der UDK und der HKMW Berlin unterrichtet, ist gerade im Hamburger Adocs-Verlag eine (gedruckt wie digital erhältliche) Monographie Namens Sawt, Bodies, Species: Sonic Pluralism in Morocco erschienen. Sie widmet sich verschiedenen Zusammenhängen von Sound, Körperpraktiken und sozialen Konventionen im heutigen Marokko. Die mit viel Bildmaterial angereicherte Präsentation wird ergänzt durch eine Reihe an thematisch verknüpften audiovisuellen Essays, in denen wissenschaftliche und künstlerische Arbeit zusammenfließen und die als Videos über im Buch enthaltene QR-Codes abrufbar sind.

Im Begleittext heißt es: “In Sawt, Bodies, Species, Gilles Aubry offers an account on sonic pluralism in Morocco across a wide domain of activities, including archives, music, art, healing, and ecology. “Sawt,” in Arabic, literally means sound and voice. Sound in Morocco thus intimately relates to the body; it never quite corresponds with its modern Western counterpart as a phenomenon separable from the other senses. Sonic pluralism recapitulates Aubry’s attempts to think sound and aurality together with modernity and (de-)coloniality. The transformative power of sonic pluralism is expressed in people’s acts of listening and sounding, aimed at questioning and shifting social conventions.

On the level of ecology, sonic pluralism reveals extra-human agencies that mediate between people and their environment. Drawing on critical Sound Studies, ethnographic research, and artistic practice, Aubry’s dense descriptions are complemented by audiovisual essays created in collaboration with musicians, artists, and scientists”.

Foto © Karin Scheidegger

ISBN (Print): 978-3-943253-59-7
ISBN (PDF): 978-3-943253-64-1

@ Adocs