Zwanzig Jahre nach seiner Erstveröffentlichung bei Les Disques Du Soleil Et De L’Acier bringen Room40 das legendäre Doppelalbum “Black Blues” von Keiji Haino neu und diesmal als zusammenhängendes Release heraus, dessen sechs Track jeweils in zwei sehr unterschiedlichen Formen vorliegen, die jeweiligen Mottos “Violent” und “Soft” sind unzweifelhaft Programm.
Die erste Hälfte präsentiert die Stücke, die nur auf Stimmeinsatz, Gitarre und Effekten basieren, als kratzigen Noisepunk mit kehligen Schreien, deren Spektrum von urig bis zu hysterisch reicht und einigen halbversteckten, hypnotischen Rock’n'Roll-Zitaten. In den Liner Notes heißt es dazu: “At the Violent end, each piece is delivered with a sense of tangible intensity. In some moments it is as if we are inside Haino, his voice completely consuming all it comes in contact with. The guitar, carving a path that is part rhythm, part harmony, its tenderness cradling his voice with a determination and generosity”. Die “softe” Seite präsentiert die Stücke in unabhängiger Aufnahme mit gleichbleibender Instrumentierung in bedächtigeren, intimer anmutenden und – für Haino-Relationen – eingängigeren Versionen: “By contrast the Soft versions are almost lullabies, all be it ones that carry a mournful and anguish ladened atmosphere. Here the guitar splays out into clouds of reverb that shimmer at the edges, housing a voice which is constantly seeking a deeper resolution within the songs. Gentle but never settled”. Haino wird beschrieben als ” one of the truly iconic artists to rise beyond the dusk of the 20th century. An artist focused singularly of the beautiful visceral promise of music, his practice is a many headed beast taking in movements from the gentlest of guitar play, through free improvisation and noise. As divergent as the work might be, it is held tightly by his unique way in sound, one that exists moment to moment with a force like no other”. Das Album erscheint als Doppel-CD mit Poster und zum Download.