Heliopathy: Neues Album von Jeff Gburek

Zum Valentinstag 2025 präsentiert Jeff Gburek mit “Heliopathy” ein außergewöhnliches Album, das tief in die Klänge und Dynamiken unseres Sonnensystems eintaucht. Veröffentlicht auf dem Label Post Orientalism Music, entführt die digitale Veröffentlichung auf eine Tour durch sonore Landschaften, die direkt von der Sonne inspiriert sind. Das Album besteht aus vier Kompositionen, die laut Begleittext auf den radioelektrischen Phänomenen basieren, die während eines intensiven Peaks der Sonnenaktivität im Oktober 2024 aufgezeichnet wurden. Mit Hilfe spezieller Software wurden die rohen Signale in facettenreiche Soundscapes transformiert. Dabei entstanden wogende Dröhnungen, knisternde Schichten, scharfe Akzente und plötzliche eruptive Klänge, die an Schreie oder Vogelstimmen erinnern. Jeder Track hat seine eigene Dynamik, von variierenden Geschwindigkeiten bis hin zu Momenten unerwarteter Intensität. Gbureks Arbeitsweise zeichnet sich durch seine besondere Verbindung zur Erde aus: Barfuß und mit der Aufnahmeausrüstung in den Händen wird er selbst zum Teil des elektromagnetischen Feldes, das er dokumentiert. In Heliopathy wird die Erde zum „Blumenkelch“, der die Energie der Sonne empfängt, und Gburek fungiert als Medium, das diese Botschaft in musikalische Form überträgt. Die Kompositionen sind nicht nur Klangexperimente, sondern auch eine Meditation über das Wechselspiel zwischen Mensch, Planet und kosmischer Energie. Mit einem Coverfoto von Farbod Maeen erscheint “Heliopathy” digital am 14. Februar 2025.

“Heliopathy — the feeling of — or for — helios, our local star: a yellow dwarf, although it’s funny to call this ball of super fire — so huge — a dwarf, & this is where relativity comes in, I suppose. Heliopathy is not to be confused with heliotherapy but there is no reason not to find within these sounds some form of vibration that can tune or calm the spirit or nerves. All the sounds you hear in this project derive from radio waves that were recorded October 7 to 18, 2024 during a period of increased Coronal Mass Ejections, during what astrophysicists are now calling an early solar maximum peak, a time when the sun pours out the most radiation in its 11-year cycle. These sonoscapes are generated using Audiomulch and Max-MSP and rely on a set of field recordings of VLF (very low frequency) radios, shortwave HF receivers, ground wires (ELF) and various antennae and sine wave generators in harmonic phase with Schumann resonance. Characteristic of my approach to VLF recording is that I carry the device in my hands and walk barefoot on the earth as I record, which results in a different dynamic than isolating the device. I consider that I am part of the field and my “body electric” is a vessel/conduit for transmitting these signals onto digital memory banks. Some of what you hear are called sferics and the internet can provide you with bales of information on what they are, but basically they are particles bouncing off of one another in the ionosphere as it “breathes” and the geomagnetic impulse flow through the earth’s polar axis affected by photon and proton overloads during a CME (coronal mass ejection). I was guided towards my title by a friend who had been reading Henry Corbin’s essay “Creative Imagination in the Sufism of Ibn Arabi.” He found that the heliotropic flower in Ibn Arabi’s telling, finds a heliopathy and reciprocity in its turning. In that the flower finds its sustenance in the sun, the sun too has an experience of its being through the flower. This being mystical Sufi thought entails the action of mediating messengers in a kind of circular gnosis. In my work as listener and composer I am mediating my experience of the flower of the Gaian entity (Earth) as it unfolds in the many petals of the geomagnetic plasmosphere via the auditory prostheses that allow my mind to surf other dimensions”. (Jeff Gburek)