Regression: Neues kollaboratives Album von Razen

Die beiden belgischen Improvisationsmusiker Brecht Ameel und Kim Delcour, die vor mehr als zehn Jahren das Projekt Razen ins Leben gerufen hatten, bringen Mitte des Monats ein neues Album heraus. Den Grundstein für “Regression” legen die beiden selbst mit einem Fundament aus zum Teil verfremdeten Harmonium- und Celestaklängen sowie einer Reihe an Blasinstrumenten. Wie bei zurückliegenden Aufnahmen haben Razen aber auch diesmal wieder zwei Gäste ins Studio eingeladen, und so ist Paul Garriaus Hackbrett in einigen Stücken zu hören, während Will Guthrie Perkussion beisteuert. Das Resultat ist ein durchaus uriges Werk voll ungewohnter, organisch anmutender Sounds, bei denen auch der Humor nicht zu kurz kommt. Das Album erscheint als LP und digital mit Artwork von Scott Daniel Ellison bei Marionette.

“Experimenting with repetition of tones through controlled breathing and phrasing, Razen arrive at a synesthetic playground of auditory textures and colorful imagery. The ensemble is carefully orchestrated for every occasion with the intent and desire to escape to environments unbeknownst to them, taking shelter in the fleeting ego-dissolving moments that arise, whether divine or disturbing. While the formula of instrumentation and like-minded peers may appear mundane on paper, it’s Brecht and Kim’s outlook and imagination beyond musical references that’s the immeasurable catalyst to their peculiar pursuits. Conversations about paintings, books, or films ultimately manifest themselves into live performances or album recordings – with the philosophy of embracing playfulness and exploration through the lens of a child’s eye.

[...] The album’s earthly elements deal with survival, timelessness, and simplicity; such as the life affirming rewards of finding refuge and the wonders of observing the interstellar. The unearthly elements pitch this narrative into the realm of mythology and superstition, in the hopes of trying to understand our primeval universe and thrive in the unknown. Regression also addresses Razen’s fascination with inhospitable places and how to adapt to the sorrows that come with this sort of brutalism. The resulting destination is a mind and time bending zone – one that can be reached by riding sound waves that transcend the past, future, and present.” (Marionette)

Porträt © Niels Latomme