Proofs and Refutations: Unveröffentlichtes aus dem Spätwerk von John Fahey

Am 8. September und beinahe dreißig Jahre nach seiner Entstehung bringen Drag City das späte – und für Kenner seines klassischen Werks z.T. sehr untypische – Album “Proofs & Refutations” von John Fahey (1939 – 2001) neu heraus. Beim Label heißt es: “Recorded circa 1995/1996, mostly in John Fahey’s room at a Salem, Oregon boarding-house, the performances on Proofs and Refutations prefigure the ornery turn of the page that marked Fahey’s final years, drawing another enigmatic rabbit from his seemingly bottomless musical hat, making delightfully confounding demands upon your listening (and thinking) ear”.

Zwei Songs wurden bereits ausgekoppelt. Während das auf der akustischen Gitarre mit den vertrauten Tempwechseln eingespielte Instrumentalstück “Evening, Not Night (Pt. 2)” die unverkennbare Handschrift des Musikers trägt, fällt “All the Rains”, bei dem Faheys Stimme im Zentrum steht, deutlich aus dem bekannten Rahmen: “Mounting a thundering dialectic from on high, ‘All the Rains’ resembles nothing else in his classic discography – betraying roots in everything from Dada to Episcopal liturgical chant – and contains nary a plucked guitar note. Call it Fahey’s Word Bluegrass, and keep spinning them black circles”. Das Album erscheint als LP und digital.

@ Drag City