Hopeful Monster: Gemeinsame LP von Eve Egoyan und Mauricio Pauly

Dieser Tage erscheint auf No Hay Discos ein gemeinsamer Longplayer der kanadischen Pianistin Eve Egoyan und dem aus Costa Rica stammenden und heute ebenfalls in Kanada lebenden Producer und Mehrfachinstrumentalisten Mauricio Pauly. Die zehn in gemeinsamen Imptovisationen entstandenen Tracks kombinieren Egoyans – präpariertes und unpräpariertes, direkt eingespieltes und gesampletes – Piano mit den Bearbeitungsschritten und ergänzenden Sounds Paulys zu einem stimmigen elektroakustischen Ganzen. Auf die Stimmigkeit auch im wie beiläufig zustandegekommenen Arbeitsprozess, geht auch

der begleitende Text ein: “Their collaboration began in 2018 when Pauly visited Egoyan’s Toronto studio to improvise informally. There was an uncanny immediacy that emerged throughout this initial session. The mutual sense of trust, curiosity, and reciprocity was so potent that it carried them through four years of remote audio-file-swapping until their subsequent encounter. The occasion of this second meeting: recording this very album”. Die Sponataneität der beiden in der kreativen Interaktion scheint direkt in der Musik spärbar – “the exchanges feel improvised inasmuch as they radiate urgency and wonder, or even that aforementioned glimmer of risk. However, it’s also grounded—deeply so—in a distinctive joint vision, one that imparts cohesion, intricacy and exerts evocative weight. Yet this apparent vision isn’t so much the product of Egoyan and Pauly’s intense scrutiny and discussion about what they’re doing. In fact there was precious little deliberation and premeditation involved in what’s presented on this album. Instead, it sprung directly from the close-knit dynamic that established itself in their earliest music-making”. Das Album ist Egoyans erste Arbeit mit erweiterten Piano-Techniken: “It’s [...] the first disc to document Egoyan’s augmented piano, a unique amalgam of several different technologies that she developed to extend the piano’s sonic scope. The system is tailored to her, permitting her to dynamically control physical modelling synthesis that fuses with the piano’s timbre as well as sample playback all without compromising the fundamental interface of the piano”. Pauly beteiligt sich an dem Resutät mit einem Arsenal an elektronischen Geräten sowie mit akustischen Instrumenten wie einer Holzplanke und einer Autoharp oder Autochord – ein Zupfinstrument, das im Aufbau der

Zither ähnelt. “Throughout the album, he carefully articulates commentary on the material furnished by Egoyan, while crafting his own nuanced auditory reality. Whether consciously or otherwise, Pauly remains connected to the tactile realm at all times. There’s an ever-present physicality to his offerings that allows him to integrate seamlessly with his duo partner, even when he’s busy emitting his most alien, digital textures”. Das Album erscheint auf CD und zum Download.

Foto: Jessica Han.

@ Eve Egoyan | Mauricio Pauly