Mitte des Monats bringen Room40 zum dreißigjährigen Jübiläum eine CD-Edition von Akio Suzukis 1994 im Berliner Kunsthaus Bethanien aufgenommenem Album “Stone” heraus. “Stone” war seinerzeit eine Art musikalisches Manifest, das den von Suzuki “Werfen und Folgen” genannten Sound- und Kompositionsansatz illustriet – aufgrund ihrer Materialität ausgewählte Objekte werden in den Raum geworfen, um mit dessen Materialität, Räumlichkeit und davon abhängend auch Zeitlichkeit im Dialog klangliche Strukturen entstehen zu lassen. Die Aufnahmen fangen, wie es beim Label heißt, den “Prozess des klanglichen Anbietens und Empfangens ein, der die Großzügigkeit seiner Beziehung zu Klang, Raum und Zeit charakterisiert”. Auch den Titel der Arbeit referient auf die materiellen Aspekte dieser Zusammenhänge. Die neue Edition enthält ein neues Booklet mit Texten von David Toop sowie z.T. neuen Fotodokumentationen. Die Stücke wurden komplett von den Originalbändern remastered.
“With concentration, or elevated tension as he has called it, Akio Suzuki enters completely into the substance of sound, its emergence and its passing. What he does with sound may propose a rarefied world to many people, and yet it possesses a persuasive quality of rightness. One of the most difficult aspects of music and soundwork to explain is the concept of ‘right action’. How is that music can be evaluated almost immediately, just as quickly as a fire alarm or a baby’s cry? When Akio performs, certain qualities (grace, warmth, a quiet authority of mind and action, an engagement with the vessel of nothingness through which sound can emerge) are evident as presences, as soon as he begins. He begins from a state we call silence, by listening, yet at the same time raises questions about our ideas of what this silence might be.
Time passes; fixity gives way to destruction; visual perfection is relinquished within the faintest of sound fields. As for the work, this ceremony returns us to nothing, ‘to the feeling of not knowing exactly what is before us’, so to the uncanny, to the shell-like ear found by the sea, the ‘ungraspable phantom of life’, the record of a haunting, time regained. The sound is a parabola, a finger tracing on skin, a brush point, bird in flight.” (David Toop)