In den nächsten Tagen erscheint beim Room40-Ableger Someone Good ein neuer Longplayer des in Hongkong lebenden Komponisten und Musikers Olivier Cong unter dem Titel “Tropical Church”. Mit dem Album zeichnet der Künstler, partiell unterstützt durch die Kollegen Karen Yu und Nelson Fung, ein auf dezenter Elektronik und zahlreichen mit geschickter Hand integrierten Field Recordings basierendes Porträt seiner Heimatstadt Hongkong während der schwülen Nächte der Regenzeit, das Label spricht von einer Audiopostkarte und betont: “Seine Stücke leben mit einem Gefühl der Absicht und bewegen sich zwischen den ausgedehnten Kaskaden des menschlichen Verkehrs und den Momenten, die man alleine in Umgebungen erlebt, die ein seltsames Vertrautes bewahren. Cong ist für seine Arbeiten zu Film und Theater bekannt. Sein Ansatz zeichnet sich durch großzügige Texturen und minimalistische Formen aus, die jeweils von einem starken und zutiefst persönlichen Sinn für Harmonie geprägt sind. Tropical Church ist eine Aufnahme, die die aufstrebende Generation neuer Komponisten und Klangkünstler Hongkongs anspricht. Es ist ein Tor zu einer neuen Audiovision von Hongkong”. Das Album erscheint als CD und zum Download.
“I was waiting for the bus to arrive at the stop when the rain started pouring. I quickly escaped into a chapel nearby, and that’s where the idea of this album came to be. Inside the chapel, I was reminded of the scent of Mauritius, where my father was from, and the pillars of dampen woods mixed with the ritualistic frankincense. The rain continued to hit violently on the metallic church roof as the road outside grew overwhelmed with angry drivers, honking their way through, their frustrations echoing through streets of skyscrapers in Hong Kong. They sounded like a piece of nostalgic happening, infusing sounds that I was most familiar with in this sacred architecture. This was when I decided to compose a series of work, featuring eclectic sounds of my city. Also inspired by the late Ryuichi Sakamoto, whom I revere, his exercise of restraint and Eastern philosophy led me to explore the ambience that made up my daily life, experimenting and reconstructing them with familiar instrumentations. In “Tropical Church”, you will experience music composed of piano, ambient electronics, shakuhachi, Chinese yuan, guzheng and spoken words, which I think represent my feelings for home — Hong Kong. And to me, home is an old church that harbours a myriad of unspoken emotions, flowing from the West to East. Complex history hidden within the dampen pillars, the sounds of the city and the footsteps of the everyday people that liven up the streets. Most notably in the first track, “I am afraid of”, voice recordings of anonymous strangers were collected describing their deepest fears. I’m most touched by the answers as they’ve shown me the same fears of death, love and being alone we all share”. (Olivier Cong)