Reinhold Friedl und Eryck Abecassis bringen ein gemeisames Album heraus. Die ersten Ideen zu “Animal électrique” enstanden bereits vorbeinahe zehn Jahren, nachdem zeitkratzer-Gründer Friedl und der französische Soundartist erstmal in dessen Heimatstadt Marseille aufeinander trafen – ein Ort, der als “Schmelztigel der Kulturen, der Klänge und des Lärms” den Grundstein zu einer gemeisamen Arbeit legte, bei der Friedls als lärmende Soundmaschine fungierendes Klavier und Abecassis analoger Synthesizer eine raue Synthese eingehen. Vollendet wurde das Projekt erst, als die beiden zum Akousma Festival 2019 von Radio France in Paris eingeladen wurden. Das Album ist digital bereits erhältlich, die LP erscheint im November bei Editions Mego.
“Intense rehearsal periods in Vienna and at la muse en circuit in Paris defined the compositional directions: precise transitions between accurately defined musical states: the raw furious energy textures of animal électrique 1 and 5, the contrasted calm with shaking fog horns “à la Lucier“ of animal électrique 3 and 6, noise & notes in the astonishing fusion of animal électrique 2 (which could also be titled “Tsunami and minor thirds“), and finally the delicate non-tempered vocality of both piano and synthesizer in animal électrique 4, a detuned operatic aria. Animal électrique is a melting point of piano and synthesizer, both put into musical travesty: the piano becomes a sound & noise machine, with strong electronic influence; The analogue synthesizer starts to sing and to hoot, producing raw and brutal instrument-like sounds, in line with brute electronic synthesis. This allows Eryck Abecassis and Reinhold Friedl to combine the exigence of composing with the instant pleasures of the game.” (Editions Mego)