Anfang November erscheint eine Wiederveröffentlichung von “Night Passage”, dem 1998 bei Dorobo erschienenen Album des v.a. mit den Sounds von Drähten im Wind arbeitenden Klangkünstlers und Wissenschaftlers Alan Lamb, dessen wenige Releases eine große Reputation bei Publikum und Kritik genießen. Es enthält zwei Aufnahmen, die bereits aus den 80er Jahren stammen sowie ein Live-Track aus dem Zeitraum der ersten Veröffentlichung. Das Titelstück trägt seinen Titel zurecht, denn es führt einen durch eine nokturnale Passage aus dunklem Rauschen und allerlei mysteriösen Klangdetails, die von undefinierbarem Scheppern über feedbackartiges Jaulen und sägenden Lärm bis hin zu etwas reicht, das an zunächst zwitschernde, später kreischende Nachtvögel erinnert, und all dies wird zur Steigerung der unheimlichen Atmosphäre in gebührender Dosierung eingesetzt. Die Edition erscheint neu gemastert von Lawrence English als limitierte CD mit Poster und zum Download bei Room40. Ein Kommentar stieß uns auf das unten als Video eingefügte BBC4-Interview, das Chris Watson mit dem Künstler führte.
“I’ll take a guess and say I first heard Alan Lamb’s Night Passage in 1999. Released by Darrin Verhagen’s seminal Dorobo label, the record birthed an approach that wove together themes of materialism, field recording and a reimagining of the abandoned utilities of human habitation. Night Passage is one of those recordings I feel has always been with me, it’s that foundational. It completely reshaped the way a generation of audio explorers thought about how sound and music might exist in the orbit of each other. On my first listen I’m confident I was unable to place exactly how these sounds were created, even knowing the source materials, but one thing I can say without reservation is their resonance has lingered with me these past couple of decades. The sound world Lamb captured, waves rippling along wires, was exquisitely simple, and effortlessly deep. Here, right before us, was a sound world locked within materials we pass by everyday. In tapping into these materials, Alan Lamb unlocked a parallel dimension of sense, one guided by interactions of objects and the environments surrounding them. An inorganic, living music the likes of which had not been readily available until the publication of his recordings. Alan Lamb’s work with long wires, undertaken in situ across Western Australia, are quite frankly the stuff of legend. To revisit them in such a focused way almost four decades on from their initial recording I’m struck by how other worldly and evocative they continue to be. It’s with great pleasure we share Night Passage, completely remastered under the guidance of Alan himself”. (Lawrence English)