Knapp vierzig Jahre nach der Erstveröffentlichung erscheint das Debüt der achtköpfigen ghanaischen Band Edikanfo neu bei Glitterbeat Records. “The Pace Setters” mit seinen dominanten Bläsern, seinem relaxten Gesang und seinen heiteren, tanzbaren Rhythmen ist ein Klassiker der regianalen Populärmusik und rangiert zwischen dem landestypichen Highlife, Funk und gelegentlichen Dub-Ansätzen, die die herausfordernden Seiten betonen, die unterschwellig in der Musik vorhanden sind. Im Booklet sind ausführliche Liner Notes von Bandleader Gilbert Amartey Amar und von Brian Eno abgedruckt, der die Band damals produzierte. Edikanfo löste sich kurz nach der Veröffentlichung des Albums auf, da die politische Situation der 80er Jahre denkbar ungeeignet für Livemusik war. Vor kurzem hat Amar die Gruppe wieder neu aufgestellt, eine Tour durch Europa ist für die nähere Zukunft geplant.
“In 1981, London-based E.G. Records released the debut album from a young Ghanaian group called Edikanfo. The eight-piece band was the last group to be managed by the late Faisal Helwani, a charismatic impresario who was based at the popular Napoleon Club in Osu, a suburb in Ghana’s teeming capital Accra. Edikanfo quickly rose to international notoriety following the release of The Pace Setters because of the infectious, forward-looking highlife meets afro-funk synthesis the band committed to tape. But the album also caught an additional wind of publicity due to its producer, the already legendary British musician and sound conceptualist Brian Eno. During that time, Eno was researching and openly propagating West African musics. He often mentioned his love of Fela Kuti and called his own rhythm-driven experiments the search for a “vision of a psychedelic Africa.” He had recently been collaborating with The Talking Heads on their Avant-funk masterpiece Remain in Light and with The Talking Heads frontman David Byrne on My Life in the Bush of Ghosts, an album which foretold the sort of cross-pollination and global music interconnectivity that today we take for granted. Eno and Edikanfo’s work together at Studio One in Accra (Ghana) was yet another inspired morphing of soundworlds and processes and a significant touchstone for both artists.” (Glitterbeat)