Lúireach: Neues Album von Landless im Juni

Glitterbeat bringen Anfang Juni ein neues Album des irischen Experimentalfolk- und Harmoniegesangs-Quartetts Landless heraus. “Lúireach”, aus dessen Setlist aus zehn Songs das in den 60ern von Ewan MacColl geschriebene und hier auf Piano, Gesang und dezenter Dröhnung basierende “The Fisherman’s Wife” im Stream zu hören ist, ist der zweite Longplayer der Gruppe und erscheint ganze sehs Jahre nach ihrem Debüt “Bleaching Bones”. Die Songs entstanden in der vorliegenden Form über einen Zeitraum von mehreren Jahren, ihr Hintergrund ist, u.a. was das Alter und den bekanntheitsgrad der Stücke angeht, ausgesprochen divers. Zur Instrumentierung der Songs heißt es von

Bandmitglied Lily Power: “A lot of the instrumentation happened organically as we were recording, while some elements we have used live for years, like the organ. We tend not to make these kinds of decisions in advance, but make suggestions as we go and see how everyone feels about it. Hopefully the album still has the impact of the unaccompanied singing, with a bit of variation this time around”. Das Thema der Liebe und die Tradition der wie auch immer gebrochenen romantischen Folkballade ist eines der zentralen themen des Albums, wie Bandkollegin Ruth Clinton betont: “Frequently in traditional songs women are described as a passive love interest, in terms of their relationship to a male character. It is refreshing to find songs that challenge this power dynamic, but we are not totally hard-line about it, and sing plenty of old-fashioned love songs”. Eine Säule ihrer Musik, die nicht an einem konkreten Motiv ihres Albums herauszuhören ist, besteht in der lebendigen Musikcommunity, in der das, was man scheinbal paradox als progressive traditionelle Musik des irischen Kulturraums bezeichnen kann, stetig mit neuem Leben gefüllt wird und wächst.

Dazu Sinead Lynch: “The traditional music scene was alive and kicking long before we arrived. Perhaps there was a generation gap where the Celtic Tiger took hold and people were too busy with flip phones and tracker mortgages, but it’s always been there. When we first began singing and attending sessions there was a great buzz around us all and we felt most cherished. I guess seeing folks in their twenties and thirties eager to listen and learn was rousing for the scene. But, make no mistake, those singers taught us what we know, and surround and encourage us to this day. We are most certainly part of a thriving community”. Das Album ercheint als LP, CD und zum Download.

Foto © Cormac MacDiarmada