Am 15. März 2024 erscheint auf Pelagic Records das neue Album von Lustmord. „Much Unseen Is Also Here“ wird es als CD, Download und Doppel-LP in verschiedenen Farbvarianten geben. Williams selbst verortet das Album in der Tradition von seinem frühen Dark Ambient-Meisterwerk “Heresy”: ”‘Much Unseen Is Also Here’ continues the legacy established by ‘Heresy’ and echoes its enthralling narrative arc. Sequenced in three distinct parts; ‘Much Unseen Is Also Here’ is meant to be listened to in a single, uninterrupted sitting; transporting listeners away to an uncompromising parallel world that only exists within the music, before casting them back out at the end, forever changed.”Opening piece, ‘Behold A Voice As Thunder’, is an ominous droning fog that conceals something unspeakable. Glacial strings, a zither-like dirge and manipulated found sounds are cut short by a gargantuan pounding presence, whether looming footsteps or a colossal heartbeat; the choice is left entirely to the listener’s imagination. Elsewhere, ‘Their Souls Asunder’ appears centred on a chorus of voices; a vital glimpse of humanity. However, as the piece continues, these voices wane, wither and warp until we’re left with something akin to the cries of a wounded animal, which begs the question: ‘were the voices we followed blindly into the darkness ever human at all?’
This sense of uncertainty and the terrifying unknown is an important and recurring theme within Lustmord’s work; “I chose to let the sound talk for me” says Brian. “My music is not meant to be explained – only listened to as a means of exposing the sheer insignificance of our primitive thoughts and actions within the vast scale of the cosmos – a scale which we as a species are ill equipped to comprehend.”
In den letzten Jahren gab es zahlreiche Veröffentlichungen: 2016 erschien auf Touch „Dark Matter“, danach komponierte Brian Williams den Soundtrack für Paul Schraders „First Reformed“, arbeitete mit dem Pianisten Nicolas Horwarth auf „The Fall“ zusammen, veröffentlichte „Trinity“, seine Auseinandersetzung mit der Atombombe, rückte auf “Alter”, der Zusammenarbeit mit Karin Park, (nach „The Word as Power“) noch einmal die Stimme ins Zentrum, ließ auf „The Others“ zahlreiche Musiker Remixe von Stücken von „[Other]“ anfertigen und spielte den Soundtrack für das Videospiel „Scorn“ ein.